Szabadesés (2014.)
Pálfi György legújabb filmje, a Szabadesés hét lakás történetét meséli el. Egymás alatti hét emeleten elhelyezkedő lakások nem hétköznapi történeteit. Akár meg is történhetnének, talán meg is történnek - csak nem szeretünk róla beszélni.
Egy idős asszony (Molnár Piroska) tíz emeletet zuhan egy panelház tetejéről, majd leporolgatja magát, összeszedi a szatyrából széthullott palackokat, és ismét megmássza a lépcsőket, mivel legnagyobb elkeseredésére a liftet épp javítják. Mindeközben a lakásokban, amelyek előtt elhalad -, valamint amik mellett zuhant - zajlik az élet;
Egy idősebb pap ezoterikus csoportfoglalkozást tart fiataloknak. A meditáló tanoncok között van egy, aki a föld helyett a levegőben ül, tulajdonképpen levitál. A mesternek szembesülnie kell azzal, hogy tanítványa túl nagy lépéseket tett. De mi is történik? Adnak egy tudást, amit megtanulhatsz, de aminél nem tudhatsz többet, és habár már jóval többet tudsz, mégis szükség lenne további útmutatásra.
Hasonlóan érdekes, mint a baciktól irtózó szerelmespár története, és a kritikákban sokszor emlegetett celofánszex-jelenet. Vagy éppen amikor egy csupa-csokornyakkendős kóruspróbán nő keresi a helyét, mindezt anyaszült meztelenül, de láthatólag ezen senki nem lepődik meg. A legerősebb talán a gyermekét nem akaró anya története a drágán dolgozó, de unatkozó doktorral; ugyebár neki nem vált be a gyereknevelés, ezért "visszahelyezteti" gyermekét oda, ahonnan előbújt.
Pálfi György filmjében a lehető legmeghökkentőbb események, magatartásminták az adott környezet természetes viselkedésformáiként tűnnek fel, és mind az emberi szorongások, félelmek, fóbiák leképeződései. Helyenként visszaköszön a Taxidermia vizuális esztétikája, de a Szabadesés annál sokszínűbb, és ez akár keltheti a zavarosság látszatát is.
A Szabadesés társadalomkritikusan ábrázol, de nem magyarázza túl a látottakat. Ránk bízza, hogy mit és mennyit érzünk magunkénak ezekből a problémákból, és hogyan oldjuk meg őket.
Források: filmtekercs.hu
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése