2015. június 11., csütörtök

Irodalom: Az egyén és a tömeg viszonya Az ember tragédiája c. műben

Madách Imre (1823-1864.) a reformkor jeles írója, Petőfi Sándor és Arany János kortársa volt. Fő műve Az ember tragédiája c. emberiségköltemény, mellette írt verseket és néhány drámát is.

A mű keletkezésének okai, előzményei:
  • társadalmi, politikai ~: az 1848-as szabadságharc bukása utáni általános kiábrándultság
  • családi ~: felesége elhagyta, öccse meghalt, a nővére családját meggyilkolták a '48-as forradalom megtorlása címén
  • filozófiai kérdésekre keres választ (Mi az élet értelme? Tapasztalhatunk-e fejlődést? Mi az egyén helye a közösséghez viszonyítva?)
  • frenológia: koponyatan, az agykoponya méretéből eldöntetett, hogy az egyén mire hivatott (a 19. század második felében igen felkapott áltudomány)
  • biológiai determinizmus: akarat és cselekvés korlátozottsága
  • entrópia-elv: az anyagi rendszereknek természetes állapota a rendezetlenség, és e felé haladnak (ebből az elvből kiindulva egyes természettudósok a Naprendszer bekövetkező lehűlését jósolták meg a 19. században)
  • hegeli dialektika: tézis-antitézis-szintézis elve ("minden fogalom fejlődése közben az ellentétébe csap át, hogy aztán az ellentétével együtt egy magasabb egységbe olvadjon")



A mű színekre tagolódik: keretszínekre (1., 2., 3., 15.) és történeti színekre, ahol egyes történelmi korok eszméi mutatkoznak meg.

Egyiptom - "milliók egy miatt"
  • rabszolgatartó társadalom
  • Ádám az egy milliók miatt elv jegyében felszabadítja a rabszolgákat

Athén - "egy milliókért"
  • a szabadság és az egyenlőség gyakorlati megnyilvánulását láthatjuk az athéni demokráciában
  • a szabadság és egyenlőség kölcsönösen kioltja egymást => az egyenlőség nevében a tömegre ruházott szabadság eltorzítja a demokráciát
  • Ádám (Miltiadész) helyt akar állni népéért, távollétében szövetkeznek ellene
  • ezek a 'demagóg' személyek befolyásolják az embereket, megvezetik a tömeget

Róma - eszmenélküliség, hedonizmus
  • az orgia és az élvezetek világa; ha nincsenek eszmék, nem kell alkalmazkodni sem
  • nem eszmei, hanem morális zsákutca
  • a Római Birodalom bukását a szétziláltság okozta
  • ezt feloldja a kereszténység megjelenő eszméje

Konstantinápoly - a szeretet és a testvériség a fontos
  • a szeretet nem tud érvényesülni
  • valláson belüli és kívüli háborúk bontakoznak ki
  • homusion (Jézus=Isten) - homoiusion (Jézus=ember)
  • keresztesháborúk

Prága I. - tudományok világa
  • itt a fő hangsúly a férfi-nő kapcsolatán van, illetve a bűnbeesésen
  • Ádám (Kepler) álomba merül

Párizs, álom az álomban - "Szabadság, testvériség, egyenlőség"
  • francia forradalom
  • az előző színek eszméi jelennek meg együtt
  • önjelölt népvezérek torzítják el a hangzatos és szép jelszót (sorozatos kivégzések, stb.)

Prága II.
  • Ádám látja a forradalom erényeit is a negatívumok mellett
  • a liberalizmust tartja a legjobbnak

London - "majd az élet korlátozza önmagát"
  • a liberalizmus győzelme, a szabadság eszméjének realizációja
  • jelenkorban játszódik
  • szabad verseny kora, az érték csak pénzben mérhető, minden megvásárolható
  • a szabadság önmagát számolja fel, ezt jelképezi a haláltánc a szín végén

Falanszter - ráció, Fourier utópiája
  • utópia, tökéletes világ
  • eltűnik az egyén-közösség-viszony, helyette csak a közösség létezik
  • nincsenek érzelmek, így család, társadalom, művészetek, stb. sem
  • embertelen
  • a haszonelvűség uralkodik, mint a londoni színben, de most nem individuális szinten, hanem egy központi akaratnak alárendelve

Az űr
  • Ádám el akar szabadulni a földi valóságtól
  • a probléma antropológiai szinten vetődik fel, hiszen a test kiszakadása egyúttal annak pusztulását is magával hozza


Eszkimó-világ
  • a darwini–spenceri küzdelem a létért elv ember és természet viszonyában jelentkezik
  • sok az eszkimó és kevés a fóka (homo homini lupus)


Természettudományos elvek:
  • Newton: Principia című műve, illetve a belőle fakadó istenkép (1. szín)
  • Faraday mágneses erővonal elmélete (1. szín – Angyalok kara: “Két golyó küzd egymás ellen / Összehullni, szétsietni”; 3. szín – Lucifer: “Ez a delej”.)
  • Az első termodinamikai törvény (anyagmegmaradás) (3. szín)
  • A második termodinamikai törvény (energiaáramlás iránya) (14. szín)
  • Darwin evolúciótana, illetve az ebből fakadó szociál-darwinizmus (küzdelem a létért elv) (londoni szín – majomjelenet és az eszkimószín)
  • Malthus népesedéstana (londoni szín – gyárosok beszélgetése)
  • Lombroso koponyatana (Falanszter)
  • A statisztikai bizonyítás: 15. szín – Lucifer statisztikai érvekkel bizonyítja igazát:

“S ki lajstromozza majd a számokat,
Következetes voltán bámuland
A sorsnak, mely házasságot, halált,
Bűnt és erényt arányosan vezet,
Hitet, őrülést és öngyilkolást. –”


A francia forradalom eseményei tették világossá a gondolkodás- és politológiatörténet számára, hogy a tömeg nem csupán alakítója, de legalább ilyen mértékben akadályozója és eltorzítója is a történelemnek. A legszebb, a tömegek érdekeit is megjelenítő eszmék is elbukhatnak a tömeg érzelmi hullámzásán, befolyásolhatóságán, intellektuális kiszolgáltatottságán.

Konklúzió: a megoldás a küzdelem.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése