2015. június 11., csütörtök

Irodalom: Örkény István és a groteszk, az egypercesek és Tóték

Örkény István 1912-ben született Pesten. Gyógyszerész-vegyész diplomát szerzett, az egyetemi évei alatt novellákat írt.

Meghatározó élmény volt számára a háború; behívták doni munkaszolgálatra (a reál értelmiséget veszélyes embereknek gondolták). Ezekben a megalázó helyzetekben az egyetlen kapaszkodó a humor volt. A megalázásra egyetlen megoldás a tett, nála ezt az írás jelentette.

A háború utáni írásait humorral itatja át, de a fő mondanivalója komoly. Legjellegzetesebb vonása a groteszk, a keserű humor és az abszurd ábrázolásmód. A groteszk összetett fogalom; esztétikai minőség, amely világszemléletet fejez ki; megjelenésének eszköze a szerkezete, a mű elemeinek egymáshoz való viszonya.

Az ötvenes években betiltották Örkény műveit, a hatvanas években újra népszerűvé vált. A Macskajáték és a Tóték is színpadra került.


Az egyperces novellái új stílusnak számítanak. Ez az elnevezés Örkénytől származik, a terjedelmükre utal.



  • többletjelentés; minimális közlés az író részéről, maximális befogadás az olvasóéról
  • a befogadótól függ az értelmezés
  • hasonlít egy viccre/anekdotára
  • nem elemezhetőek klasszikus novellaelemzési módszerrel
  • használati utasítást írt hozzájuk


Használati utasítás

  • az idő rövidségére hívja fel a figyelmet
  • az egypercesek teljes értékű írások
  • a címek fontosak
  • célszerű újraolvasni őket


Arról, hogy mi a groteszk

  • esztétikai példázat
  • bevezető arról, hogy milyenek lesznek az egypercesek
  • kibillenti az olvasót a szemléletéből
  • a világ nem fekete-fehér


In memoriam doktor Khg

  • kiindulási helyzet: párbeszéd egy háborús színtéren egy doktor és az őre között
  • a doktor intelligens, németül kérdezi az őrt német személyekről, alkotókról, de az nem tud hozzászólni, így ignorálja  kontraszt
  • az őr sebezhető, mert buta, ezért támad; lelövi az orvost
  • lényegi vázra csupaszított elbeszélés
  • parabolikus jellegű


Tóték (1964.)

Örkény felkérést kapott egy forgatókönyv megírására, ebből írta meg a kisregényt is.
Témája látszatra nem a háború, mert a hátországban játszódik, de a kiszolgáltatottság, felelősség a hátországra kivetítve látható jól. Saját élményeiből táplálkozik; az értelmiségi réteget a munkaszolgálaton monoton, „butító” munkára ítélték, hogy megtörjék őket; itt ilyen a papírhajtogatás.

A hatalmi viszonyok emberekre való hatását, a személyiségek deformációját mutatja be, a fronti történetet csak megemlíti (tábori lapokkal); az igazi háború több szinten zajlik (fronti, politikai, családi).

Történet: Tóték Mátraszentannán élnek (turistafalu), egy őrnagy hozzájuk érkezik pihenés céljából, annak reményében, hogy a fiuknak jobb beosztása lesz, ha kedveznek neki. A faluban a háború felforgatta az életet (az ügyvéd pöcegödör-takaríttató lesz, az igazi postás helyett a falu „bolondja” lesz az új, aki a szomorú híreket nem adja tovább, stb.). Tót felesége, Mariska és lánya, Ágika felbuzdulnak az őrnagy miatt. Eddig Tót volt a legtekintélyesebb ember a faluban és a családban. Ebbe a világba érkezik a már eldeformált őrnagy, és célja az, hogy másik is azzá legyenek. A feszültség folyamatos, már az első találkozáskor (összetévesztik egy őrnagy-kinézetű emberrel az igazi őrnagyot) is érződik. A család nem kapja meg a fiuk haláláról szóló levelet, mert a postás úgy döntött, hogy nem adja át. (Az olvasó tudja, hogy a család így még jobban megalázkodik.) Az őrnagy nem viseli a tétlenséget, az egri Sanitas kötszerközpontnak készíttet dobozokat a családdal. Az egész család élete felfordult (pl. Tót koránfekvő volt eddig, most éjszaka is a dobozokat kellett csinálnia). Megalázó helyzet az egész család számára, mindenki a megfelelési kényszernek engedelmeskedik. Elérkezik az utolsó nap, felszabadulnak, hogy végre elmegy az őrnagy. Az őrnagy vissza is tér, mert felrobbantották a partizánok a hidat, keresi a margóvágót. Tót odavezeti a nagy margóvágóhoz és az őrnagyot négy részbe vágták.

Műfaja komikus elemekkel átszőtt tragikomédia; groteszk dráma. A mű fő célja az áldozattá válás és a különböző hierarchiák kialakulási folyamatának bemutatása

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése