Babits Mihály 1883.
november 26-án született Szekszárdon, erősen vallásos értelmiségi család
gyermekeként. Tanulmányait Pesten és Pécsett végezte, 1901-ben beiratkozott a
pesti egyetem bölcsészkarára. Négyesy László stílusgyakorlatain ismerkedett meg
Juhász Gyulával és Kosztolányival. Budapesten latin-magyar szakon diplomázott
szerzett.
1912-ben kezdte a Dante-fordítást.
1929-től főszerkesztője a Nyugatnak.
Lírájában egyre jobban látszott az egyre pesszimistább
világszemlélete, amelyet csak fokozta, hogy gégerákot kapott. 1938-ban
gégemetszést hajtottak végre rajta, miután nem tudott beszélni, beszélgető-füzetén
keresztül érintkezett a külvilággal. 1934-ben jelent meg Az európai irodalom története. 1938-ban írta a Jónás könyvét, majd 1939-ben a Jónás
imáját. 1941. augusztus 4-én halt meg.
Az ember fizikai szenvedése új téma a költészetben; eddig a halállal való szembesülés, ennek megélése tabutéma volt.
A Jónás könyve Babits összefoglaló munkája. A fasizmus
európai hódításának, illetve a személyes sorsának hatására kezdte el írni. A
betegségéhez és a halálához tartozó gondolatok fogalmazódnak meg benne. A
gégeműtéte előtt kezdte el megírni, a műtét után fejezte be.
Műfaja elbeszélő költemény (verses forma, de rendelkezik
történettel, szereplőkkel).
- példázat: Bibliából eredő műfaj, egy konkrét történet erkölcsi kérdést jár körbe
- parafrázis (átírás, átemelés): Biblia, Jónás próféta történetét eleveníti fel, a saját sorsával azonosítja (Jónás története még megjelenik: Ambrus Zoltán: Ninive pusztulása, Michelangelo: Az utolsó ítélet, Batizi András: Jónás prófétának históriája).
- szellemi önéletrajz: a bibliai történet és saját léttörténete közti párhuzamot mutatja be.
A mű négy részből áll, szerkesztési elve a késleltetés. Egy
részének eseménysora a külvilágban, másik része Jónás tudatában játszódik. Az
ellentétpárok mozgatják az eseményt;
- Jónást elhívja az Úr ↔ megszökik
- Isten megbünteti ↔ megmenti
- Jónás meggyőződik arról, hogy Ninivének pusztulnia kell ↔ az Úr nem pusztítja el
- Jónás alakja magasztos ↔ komikus, kissé groteszké válik
Jónás általános magatartásformája: sorsa elől menekül
folyamatosan. Babits ebben a küldetésvállalásra, erkölcsi kötelességvállalásra
figyelmeztet ®
prófétai szerep
A mű hangneme patetikus (archaizmus: bibliai ódonság,
latinizmus), néhol ironikus-komikus.
Jónás imája (1939.)
Nem kötődik a Jónás könyve c. mű cselekményéhez; különálló
ima, könyörgő fohász, az emberi helytállás tragikus verse. A régi szavak
hűtlenségéről beszél, újra szólni akar, bátran, a halál gondolata sürgeti.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése