2015. június 11., csütörtök

Irodalom: A stílusok sokszínűsége Csokonai Vitéz Mihály költészetében

Csokonai Vitéz Mihály a felvilágosodás korának stílusait  jól ismerte, otthonosan mozgott bennük. A stílusok ötvözete nagy gondolati verseiben jelenik meg.

Ösztönös tehetségnek (poeta natus), illetve tudós költőnek (poeta doctus) mondják. Költészetében megjelenő hangnemek és versformák sokszínűek és változatosak.


Költészetében megjelenő stílusok:
  • manierizmus: a barokk egy kései stílusa, aminek fő célja az elkápráztatás, jellegzetes a díszítés, illetve a nagy kontrasztok alkalmazása
  • rokokó (az arisztokrácia stílusa, olasz jellegzetességeket vett át): Csokonai versei főleg ezt mutatják; jellemzői a kecsesség, játék, zeneiség (kiváló rímek, ritmusos versek), képiség (miniatűr kultusz, apró képeket alkalmaz, gazdag virágmotívumokban és színekben), a szerelmi téma kiemelkedő szerepet kap (az erotika is megjelenik: "Levetkezett kedvesem,/ Már feredni készűl:/ Jer, Múzsám! majd meglesem,/ Millyen ruha nélkűl."; fő képviselői: Voltaire és Goethe
  • klasszicizmus (racionalizmus hatására alakult ki): az irodalomban merev szabályokat alkotott meg, hogy minél inkább hasonlítson az antik példaképre; kifejezésmódja mértéktartó, fegyelmezett, és egyszerű/letisztult, jellemző műfajai: eposz, tanmese (fabula), fejlődésregény, óda; Csokonai Rousseau hatására kezdte el alkalmazni
  • a klasszicista versekben két egység jelenik meg, a sententia (bölcs gondolatok, tanító szándékú rész), illetve a pictura (kép megjelenítése a fontos, nem mindig konkrét, célja a gyönyörködtetés), céljuk az erkölcs és a szépség ötvözése
  • szentimentalizmus (empirizmusból alakult ki, a polgárság szellemi lázadása): fő komponensei az érzelmek és a lelki folyamatok, szereplői érzelmekben gazdagok, de cselekvésre képtelenek, csak szenvedni és lemondani képesek; a műfajok jellemzői keverednek
  • népiesség: az ember és a természet összhangja jelenik meg; közvetlen stílusú, naiv hétköznapiság jellemzi


Az estve (1794.)

  • tanító-leíró óda, filozófiai költemény
  • szerkezete keretes, versformája páros rímű tizenkettes
  • pictura: természeti leírás a romlatlan természetről rokokó stílusban, vidám melankólia jellemzi
  • alkony leírása: átmeneti időszak, búcsúzás a nappaltól, idilli hangulat uralkodik, intenzív hang-, színhatások és illatok jelennek meg
  • ellentétek: fény ↔ sötétség, édes koncertek ↔ lárma, szabadság ↔ szolgaság stb.
  • sententia: társadalombírálat
  • a magántulajdon („mienk” helyett „enyim” és „tied”) megszüntette a természetes állapotot, az egyenlőséget (Rousseau filozófiája)
  • ódai befejezés: a természet mindenkié, a beszélő a természetben talál megnyugvást: az ember csak itt érezheti igazán szabadnak magát


A Reményhez (1803.)

  • Lilla-románc lezárására írta, dallamát Kossovits József írta 1794-ben
  • műfaja elégia
  • a megszemélyesített Remény megszólítása, jellemzése
  • valójában mégis monológ
  • keresztrímek jelennek meg benne
  • érzelmekben dús (csalódás, lemondás); értékek: jókedv, költészet, szerelem; ezek nélkül az élet értelmetlen
  • kert-metafora: múlt: tavaszi virágzás, bizakodás (2. versszak) - jelen: téli pusztulás, remény elvesztése (3. versszak)


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése