A realizmus
Nyugat-Európából indul, már-már lecseng, amikor Magyarországon kezd terjedni.
(Balzac például Párizs – egy európai főváros – nyomorúságát, Móricz a falusi
életét mutatja be.) A realizmus még „csupaszabb” változata a naturalizmus.
Móricz Zsigmond (Tiszacsécse,
1879.– Budapest, 1942.) magyar író, a 20. századi realista prózairodalom
legismertebb alakja. Novelláinak fő témája a falusi élet sajátosságai. Az első
világháború választóvíz volt számára (eleinte rajong érte, de hadi tudósítóként
átértékeli).
A háború után novellák a hátországbeli falusiakra való
hatásáról szól. A falu témája visszatérő az irodalomban (Fazekas Mihály – Ludas
Matyi; Jókai Mór novellái; Mikszáth Kálmán kedvelt témái közé tartozott).
Pesten résztvevője a falusi gyűjtőköri utaknak. Rájön, hogy
nem csak saját szülőföldje ilyen, az ország más területein sem jobb a helyzet.
Elterjedt az az elmélet, miszerint a szegénység „öröklődik”, nehéz levetkőzni.
Móricz provokatív jelleggel használja naturalista
fogalmazásmódját; a falusi életről igenis tudósítani kell, a városi embereket is
tájékoztatni kell a helyzetről. Móricz szakít a romantikus idealizált
faluképpel; nincsenek idilli elképzelései, jól ismeri a falusi életet.
Jellemző rá a tipizálás
(tipikus helyzet, tipikus helyszínen, tipikus karakterekkel). A falu zárt
közösség, erősebb a kötődés és a hagyományok szerepe, illetve nagy kontraszt
(és így a feszültség) van a falubeli társadalmi rétegek között (szegény paraszt,
gazdag paraszt, vidéki értelmiség, dzsentri. Szóhasználata gyakran fonetikus, a
parasztokat saját tájnyelvükkel ábrázolja (ótó-autó; kihíja-kihívja), ezáltal könnyen
befogadható. Erős hangsúlyt fektet az indulatokra, a szenvedélyekre (sokszor
megjelenik a szexualitás) és az emberek ösztöneire. Sűrű, drámai fogalmazásmód
jellemzi.
Móricz visszaadja a falusi ember viselkedését; alapvetően
szűkszavúan, tömören, sűrítve fogalmaz. Ezek a tömör jelenetek intenzívek,
feszültséget váltanak ki. Sokszor kisebb jelenetek alakulnak ki (drámai
tulajdonság).
Első műve, amiben ezt a parasztábrázolást használja, az A hét krajcár (1907.)című novella, ahol
még felbukkannak a falura utaló pozitív képek.
A Tragédia (1909.) című novella némi romantikus felütéssel
kezdődik (csipkedik egymást, sárga mező, stb.), de címe a befejezésére utal. (Tragédia:
drámai műfaj, de itt katasztrófát jelent.) A cselekmény nagyjából két nap alatt
játszódik le, egy élettörténetet sűrűsít, helyszíne
nem konkrét, bárhol megtörténhet az országban. Kis János (kisszerű, egyszerű,
tipikus szereplő; egyetlen gondolata, hogy éhes) életét és éhezését írja le.
- bevezetés: mezőn dolgozó emberek, a gyerek hozza apjának a szegényes ételt (falusi szokás)
- tárgyalás: a család éhezése (és sorsuk előrevetítése, miszerint nem fognak megváltozni) és hierarchiája (a „férfiember” a domináns, nem meglepő az erőszak), meghívják Kis Jánost lakodalomra (a tehetős falusiak az egész falut meghívták); ki akarja enni vagyonából a házigazdát
- befejezés: nem tud megbirkózni az étellel, megfullad
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése