2015. június 11., csütörtök

Irodalom: Petőfi Sándor forradalmi látomásköltészete

Petőfi Sándor (Kiskőrös, 1823. január 1. – Fehéregyháza, 1849 júliusa) magyar költő, forradalmár, nemzeti hős, a magyar költészet egyik legismertebb és legkiemelkedőbb alakja. Közel ezer verset írt rövid élete alatt, ebből körülbelül nyolcszázötven maradt az utókorra.

1846 tavaszától a világforradalom lázában ég ® nemzeti és egyetemes emberi szabadságért küzdene.
március: megalakítja a Tízek Társaságát; tiltakoznak a szerkesztők és a kiadók önkényessége ellen. Kifejlődését elősegítette a felvilágosodás, a baráti beszélgetések, romantikus célkitűzések és a társadalombírálat.

1847 márciusában megjelenik a kötete, fő motívuma a szabadság. Az egész emberiségre kiható változásban gondolkodik, Petőfi szerint a magyarok akciója megváltoztathatja a világot; hozadéka az egyenlőség és az általános jólét lesz. Ő az első, aki megjövendöli a forradalmat.

Témakörei közé tartozik a világszabadság, a világot megtisztító vérözön, a „jók és gonoszak” harca, jellemző a Kánaán leírása.


Stílusbeli jellemzők:
  • romantikus túlzások; maga az elképzelés is az
  • a piros árnyalatainak megjelenése, hangulatfestés (pl. vér, naplemente, stb.)
  • „intenzív” hanghatások megjelenítése (pl. trombita, lódobogás)
  • látomásversek, politikai líra
  • ebben a forradalomban aktív szerepet akar vállalni; megjelenik a váteszköltő alakja; saját személyiségét a forradalomhoz tulajdonítja, része akar lenni



Egy gondolat bánt engemet…
  • műfaj: zaklatott menetű rapszódia (olyan lírai műfaj, amely szélsőséges érzelmek ívét mutatja meg)
  • romantikus stílus
  • a forradalom vízióját jeleníti meg
  • költői eszközök: ellentét (passzív-aktív halál), fokozás (villámsújtotta fa, kőszirt), erőteljes színek (piros, fekete) és hangok (mennydörgés), rímelés/ritmus
  • 1-12. sor: 8-10-11 szótagú, jambikus sorok (a verslábak mindegyikének vagy emelkedőnek kell lenniük, vagy semlegesnek = rövid®hosszú/csak rövid/csak hosszú)
  • 13-30. sor: anapesztusok (υ υ –), gyors
  • 31-36. sor: újra jambusok, de spondeusok lassítják


A XIX. század költői
  • ars poetica: latin eredetű szó, jelentése: költészettan, a költői művészet szabályainak összefoglalása; tágabb értelemben minden olyan mű, amelyben az alkotó művészi hitvallását, a költészet, a művészet feladatára vonatkozó nézeteit fejezi ki.
  • hangneme retorikus, szenvedélyesen érvel
  • utópikus jövőképet mutat (a harc után Kánaán lesz)
  • kiterjeszti az egész világra
  • a zárás szentimentális; a bukás lehetőségét is fenntartja, de a szép halál a jutalom
  • kétféle költői magatartás jelenik meg: a szentimentális költők (hamis) és a romantikus eszmény képviselői
  • Mózes-párhuzam: művészi szerep prófétasággal való azonosítása (itt konkrét cselekvés is)
  • a költőtársait ő is arra bíztatja, hogy váljanak ők is „lángoszloppá”, vállalják fel forradalmi gondolataikat


Az ítélet
  • a várt és remélt szabadság gondolatköréhez kapcsolódik Az ítélet című költemény is
  • hexameteres forma
  • egész versen egy metafora vonul végig: az emberiség története
  • saját történelmi szemléletét fejezi ki a vers
  • a cím keresztény-vallásos fogalomhoz társul: a bibliai utolsó ítélet végső igazságtevésére utal
  • ebben a versben kevesebb a személyes átéltség, inkább közlő, magyarázó jellegű
  • a múlt tanulmányozásából következtetéseket von le: az emberiség története örökös harcok folyamata. Majd a jelenre vetett pillantás után a nem is távolinak vél jövőbe néz, s megjósolja az elkövetkező „rettenetes napokat”, az utolsó véres háborút, mely megold minden társadalmi problémát, s utána megvalósulhat a földi menny
  • a jövőbe tekintéssel próféta szertartásos szerepét ölti magára
  • forradalom előtti optimista hit, mely szerint egy csapásra megváltozhat a világ,
  • beteljesülhetnek az emberiség évezredes álmai


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése